Να σου “Ξαναπώ” μια ιστορία!

Ας κάνουμε ένα γκάλοπ. Πόσες από εσάς διαβάζετε ξανά και ξανά τα ίδια βιβλία με τα παιδιά σας αν και τα χιλιοπαρακαλάτε να διαβάσετε και τα υπόλοιπα που έχουν στη βιβλιοθήκη τους, έτσι για αλλαγή; Κάπου τό ‘χεις ξανακούσει αυτό, ε; Ήμουν σίγουρη!

Δεν ξέρω κι εγώ πόσες φορές έχουμε διαβάσει τους Μικρούς Κύριους και τις Μικρές Κυρίες, ιδιαίτερα τον Κύριο Κουταμάρα και την Κυρία Παλαβούλα! Κι ενώ στην αρχή λάτρευα τις ιστορίες, έβρισκα αστείες τις εικόνες, και τέλος πάντων απολάμβανα κι εγώ την ανάγνωση, από ένα σημείο και μετά άρχισα να βαριέμαι.  Βροχή έπεφταν οι εναλλακτικές που έδινα στην Νεφέλη, αλλά εκείνη σφύριζε αδιάφορα και μου έφερνε κάθε φορά τα ίδια βιβλιαράκια όλο χαμόγελο και με ματάκια που ανοιγοκλείνουν στην προσπάθειά της να με «ρίξει».

Όλα αυτά, μέχρι να διαβάσω τυχαία τις έρευνες που καταλήγουν στο ότι το διάβασμα των ίδιων βιβλίων στα παιδιά είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο. Ναι, καλά διάβασες. Δεν έχεις σωτηρία. Το διάβασμα των ίδιων ιστοριών στα παιδιά ξανά και ξανά έχει ένα σωρό οφέλη για το παιδί σου. Δες ποια:

  • Εμπλουτισμός λεξιλογίου και αναγνώριση λέξεων

Το ότι το διάβασμα αυξάνει το λεξιλόγιο παιδιών κι ενηλίκων, είναι γνωστό. Το διάβασμα των ίδιων βιβλίων όμως, δε μένει στην ενίσχυση του παθητικού λεξιλογίου, του λεξιλογίου δηλαδή που αναγνωρίζουμε όταν το ακούμε ή το διαβάζουμε. Με το να βλέπει και να ακούει τις ίδιες λέξεις ξανά και ξανά, επιταχύνεται η κατάκτησή τους, με αποτέλεσμα σταδιακά να είναι σε θέση και να τις χρησιμοποιήσει, όχι μόνο να τις κατανοήσει. Επιπλέον, βλέποντάς τες και ακούγοντάς τες ταυτόχρονα, τις μαθαίνει και φωτογραφικά και πλέον μπορεί να τις προφέρει χωρίς να χρειαστεί να τις συλλαβίσει. Αυτή είναι μία τεχνική που χρησιμοποιείται ιδιαίτερα από εκπαιδευτικούς κατά τη διαδικασία της ανάγνωσης γιατί βοηθάει τα παιδιά να διαβάσουν γρήγορα χωρίς να «κομπιάζουν» (σου έχω περισσότερα γι αυτό σε επόμενο άρθρο).

  • Επιτονισμός και έμφαση

Όταν διαβάζεις ιστορίες στο παιδί σου, βγάζεις λίγο και τον κρυμμένο ηθοποιό που πάντα ήθελες να γίνεις. Διαβάζεις λίγο θεατρικά, αλλάζεις τη φωνή σου στους διαφορετικούς χαρακτήρες, τονίζεις λέξεις και φράσεις προσδίδοντας το ανάλογο νόημα, αλλού διαβάζεις πιο γρήγορα ή πιο δυνατά, αλλού πιο αργά ή σχεδόν ψιθυριστά. Αυτό, χωρίς να το καταλαβαίνεις, είναι ένα σπουδαίο μάθημα επιτονισμού για το παιδί σου. Χρωματίζοντας τη φωνή σου με όλους τους τρόπους που σου προανέφερα, το μαθαίνεις να αποδίδει μέσα από την ανάγνωση τα συναισθήματα του εκάστοτε χαρακτήρα (τη χαρά, το θαυμασμό, το φόβο, το θυμό, κτλ.), αλλά και το ύφος του (αλλιώς «διαβάζεις» τον χαιρέκακο «κακό» της ιστορίας, και αλλιώς έναν αφελή χαρακτήρα, έναν αυστηρό κύριο, ή μία στοργική μαμά).

  • «Γκρουπάρισμα» λέξεων

Αν το παιδάκι σου έχει μόλις αρχίσει να διαβάζει, σίγουρα θα έχεις χαμογελάσει κι εσύ σαν μαμά κουκουβάγια με τον χαριτωμένο τρόπο που γκρουπάρει λάθος τις λέξεις όταν διαβάζει. Συχνά «κολλάει» αντωνυμίες, άρθρα, συνδέσμους με τις προηγούμενες ή τις επόμενες λέξεις μπερδεύοντας το νόημα αυτού που διαβάζει, κομπιάζοντας, και χάνοντας τελικά όλο το ενδιαφέρον της ανάγνωσης. Κάποιοι εκπαιδευτικοί βοηθούν τα παιδιά ενώνοντας τις λέξεις που πρέπει να διαβαστούν μαζί με χρωματιστές γραμμούλες, κάπως έτσι:

Όταν όμως του διαβάζεις εσύ την ίδια ιστορία, επειδή εξοικειώνεται αρκετά με αυτήν και με το συνδυασμό των λέξεων, αποστηθίζει σιγά-σιγά κάποιες φράσεις και μαθαίνει πώς να τις γκρουπάρει και σε άλλο κείμενο.

  • Ευχέρεια λόγου

Τα παιδιά που απολαμβάνουν τις ίδιες ιστορίες ξανά και ξανά, συνήθως προσπαθούν να τις διαβάσουν και μόνα τους με την πρώτη ευκαιρία. Κι επειδή μέχρι να φτάσουν σε αυτό το σημείο, έχουν ακούσει την ιστορία δεκάδες φορές, τη διαβάζουν με ταχύτητα, σωστά, και χάρη στο δικό σου χρωμάτισμα φωνής, με σωστό επιτονισμό. Δείγματα δηλαδή της σωστής ανάγνωσης! Και όταν ένα παιδί νιώθει ότι κατακτά έναν πρώτο στόχο, τότε έχει αρκετή αυτοπεποίθηση, για να πάει στον επόμενο, και να διαβάσει κι άλλη ιστορία, που ίσως να μην του είναι και τόσο οικεία.

  • Αυτοπεποίθηση

Είπαμε αυτοπεποίθηση, ε; Λοιπόν, αυτό είναι ύψιστης σημασίας για ένα παιδί. Όταν ένα παιδί κάνει κάτι με επιτυχία, τα επίπεδα της αυτοπεποίθησής του ανεβαίνουν κατακόρυφα και ένα παιδί με αυτοπεποίθηση νιώθει αρκετή ασφάλεια και σιγουριά να κατακτήσει ακόμη και πιο δύσκολους στόχους.

  • Κατανόηση κειμένου

Η κατανόηση κειμένου συμπεριλαμβάνει όλα τα στοιχεία που συνθέτουν μία ιστορία. Την πλοκή, την ανάπτυξη των χαρακτήρων, τα κρυφά νοήματα, ακόμα και στοιχεία συμβολισμού. Η κατανόηση κειμένου είναι ο απώτερος στόχος και η απόλαυση της ανάγνωσης, που με ένα πρώτο επιφανειακό διάβασμα δεν μπορείς να πετύχεις. Διαβάζοντας όμως την ίδια ιστορία ξανά και ξανά, προσέχεις λεπτομέρειες που ίσως σου είχαν διαφύγει, ρίχνεις μια πιο προσεκτική ματιά στην εικονογράφηση, και γενικώς εμβαθύνεις περισσότερο στην ιστορία. Το παιδάκι σου είναι πολύ μικρό ακόμα για να σκέφτεσαι εξετάσεις και απαιτητικές αναγνώσεις, αλλά σίγουρα βάζει τα θεμέλια για κάτι που θα του είναι χρήσιμο σε όλη την μαθητική και ενήλικη ζωή του.

Και αν μετά από όλα αυτά ο Κύριος Κουταμάρας δεν γίνει πιο ευχάριστος την εκατοστή φορά που θα τον διαβάσουμε, τουλάχιστον θα ξέρω ότι όλο αυτό θα έχει κάποιο θετικό αποτέλεσμα για το παιδί μου, και θα το συμπεριλάβω κάποια στιγμή στη λίστα με τις θυσίες της μάνας! J  

Γίνε κι εσύ Everyday Mom!

Έλα στην παρέα μας και θα λαμβάνεις ΔΩΡΕΑΝ εκτυπώσιμο υλικό, ιδέες, tips και συμβουλές!

    We won’t send you spam. Unsubscribe at any time.
    Powered By ConvertKit

    Recent Posts